Световният шампион за 2010 година Себастиан Фетел щеше вече да е дублирал титлата си преди Гран при на Япония, ако точките се разпределяха по старата система. В момента само една точка не достига на германеца, за да защити титлата си. По стария начин на разпределение (10, 8, 6, 5, 4, 3, 2, 1) той щеше да има аванс от 51 точки пред Алонсо и Бътън, които щяха да са с по 76. В момента обаче само англичанинът все още има теоретични шансове да измъкне титлата под носа на Фетел. На пръв поглед всичко изглежда решено в полза на настоящия световен шампион. Бътън обаче все още има правото да мечтае. До края остават пет състезания или максимум от 125 точки, а за да стане шампион, пилотът на Макларън трябва да 1 има невероятен късмет, защото не всичко зависи само от него и болида му. За целта Фетел трябва да отпада до края на сезона или пък да не е в зоната на точките, което изглежда невъзможно с оглед на това, което направи Себастиан досега. В неделя на германеца ще му бъде достатъчна и точка, за да подпечата втората си титла. Реална ли е възможността Бътън да стане шампион, или е просто илюзия? Пред всеки фен на Формула 1 веднага би изникнал споменът за сезон 2007, когато Кими Райконен успя да сътвори чудото и да измъкне титлата в последното състезание от Хамилтън и Алонсо. Тази невероятна развръзка в края може да накара Бътън да мечтае, че може би късметът би му се усмихнал, както направи и преди четири години с Райконен.
Много фенове веднага биха казали, че това никога не би се случило и не би се повторил финал като онзи. Да, може и да са прави. Повторения като онова не се случват често, да не кажем и много рядко. Само преди година обаче видяхме отново невероятен завършек на шампионата. Тогава в центъра на вниманието беше Фетел, който успя да спечели три от последните четири състезания и да стане най-младият шампион в историята. В началото на сезон 2010 едно от новите въведения беше промяната на точковата система, която трябваше да намали разликите и да направи шампионата по-интересен.
След като и сезон 2011 почти изтече, може съвсем ясно да заключим, че не системата е била виновна за непредсказуемия финал на сезона, а многото повреди по болидите на борещите се за титлата тимове Макларън, Ред Бул и Ферари. В таблицата се вижда ясно разликата между Фетел и останалите пилоти. Докато през сезон 2010 германецът е отпаднал цели три пъти, през този сезон не е допуснал това да се случи нито веднъж. Неговите съперници обаче в лицето на Алонсо, Бътън, Уебър и Хамилтън не са променили много представянето си спрямо предишния сезон. Общо четиримата пилоти са отпаднали цели шест пъти.
Тук ясно можем да стигнем до заключението, че не системата е виновна за непредсказуемия финал на сезон 2010 и доминантния за Фетел тазгодишен шампионат. Представянето на германеца е голямата разлика между двата шампионата. Ясно се вижда, че той си е взел необходимите поуки и не е повторил грешките си, а поведението му на трасето е близо до съвършенството. На това се дължат деветте му победи и нито eдно отпадане до момента.
В неделя на пистата "Сузука" в Япония Фетел ще има възможността да стане и най-младият двукратен световен шампион в историята, с което да подобри рекорда на Фернандо Алонсо. Само точка разделя Себастиан от втората му титла. Постижението му наистина ще бъде велико. Не само заради това, че ще стане най-младият шампион в историята, но и защото ще се нареди до големите Деймън Хил, Мика Хакинен и Михаел Шумахер, които са печелили титлата на "Сузука" през 1996, 1998 и 2000 година.