Днес, в Пазарджик (парк Острова), ще се състои финала от Световната купа в памет на Асен Йорданов -първият български авиоконструктор по чийто учебници се учат и до днес авиоинженерите по цял свят. Той ще бъде проверка на съдийския и технически състав, както и на нашия национален отбор.
Отборът на България ще се представи и в четирите класа на Кордовите модели както следва:
Отборът на България ще се представи и в четирите класа на Кордовите модели както следва:
1. Клас F2A скоростни модели - двигател до 2,5 куб.см. с резонансна тръба, развиващ около 40 000 об./мин. и позволяващ да се достигат скорости до над 300км/ч . Най-често срещаната конструкция на моделите е асиметрична с 1 крило и с еднолопатна перка, направени така за по-ниско съпротивление.
Представителите за България в този клас са:
Мъже: м.с. Георги Кабаков от Пловдив, Стефан Стефанов от София и Георги Леков от Пловдив.
Мъже: м.с. Георги Кабаков от Пловдив, Стефан Стефанов от София и Георги Леков от Пловдив.
Юноши: Цветан Минев от Ловеч, който вече лети със скорост над 200км/ч.
2.Клас F2B -Акробатични модели за фигурен пилотаж . Изпълняват фигури от комплекс съобразен с международния правилник и оценяван от международно жури със съответните коефициенти. Самолетите са с размери от порядъка на 2м размах на крилете и 1,50м дължина на тялото. Двигателите са с електро захранване от батерии или ДВГ с обем от 7 куб.см до 15 куб.см.Витлата са дву или трилопатни според мощността на двигателя.
Нашият национален отбор в този клас ще се представи от:
Нашият национален отбор в този клас ще се представи от:
Мъже: м.с. Ангел Маргаров от Пловдив, Светослав Синапов от Варна, Захари Захариев от Троян.
При юношите ще бъдем представени единствено от Деян Пазвански.
3. Клас Тим Рейсинг - модели за отборно надбягване. Три екипажа състоящи се от пилот и механик имат за цел да изминат най - бързо 100 кръга равни на 10km с резервоар ограничен до 7 куб.см. Времето за изминаване на това разстояние е около 3-4 минути.
Дистанцията на голямата финална гонка е 200 кръга равни на 20 км. Времето тук е от порядъка между 6 и 7минути. За да изминат тези разстояния с посочените резервоари, на пилотите се налага да гасят в определен момент своя двигател и да кацнат в бокса при механика минимум 3 пъти по време на гонката, където да заредят с гориво под налягане и отново да излетят.
3. Клас Тим Рейсинг - модели за отборно надбягване. Три екипажа състоящи се от пилот и механик имат за цел да изминат най - бързо 100 кръга равни на 10km с резервоар ограничен до 7 куб.см. Времето за изминаване на това разстояние е около 3-4 минути.
Дистанцията на голямата финална гонка е 200 кръга равни на 20 км. Времето тук е от порядъка между 6 и 7минути. За да изминат тези разстояния с посочените резервоари, на пилотите се налага да гасят в определен момент своя двигател и да кацнат в бокса при механика минимум 3 пъти по време на гонката, където да заредят с гориво под налягане и отново да излетят.
Уникално състезание наподобяващо Формула 1, само че се случва със "самолети"- силно емоционално и увличащо.
Завърнали се след дълго прекъсване в новопостроената специално за този клас писта, ще видим майсторите и конструктори на самолети и двигатели: Христо Йотов - пилот с механик Любомир Колев от Русе, Братята Христо и Валентин Христови също от Русе и Стоян Ламбрев и Васил Милев от Пловдив.
Световните шампиони са от Австралия, които ще пристигнат на 23-и август за да участват на 24-и и 25-и в подготвителния кръг от Световната купа.
4. Клас F2D - модели за Въздушен бой. Тези два модела най - често са тип летящо крило с двигател до 2,5 куб.см и с прикрепена с конец 3 м хартиена лента, която всеки противник се стреми да отреже повече пъти и да се задържи повече време във въздуха.
Всеки екипаж има право на 2 модела за един бой и ако единия самолет падне, се излита с втория и така в продължение на 4 мин се наблюдава непрекъснато преследване, отбрана както и тарани понякога по противниковия самолет, което прави класа Въздушен бой крайно динамичен и интересен за деца и възрастни.
Голямото предимство на този клас е, че не изисква специална писта -всяка поляна или тревно игрище с диаметър 40 м е достатъчно за да се лети с тези модели, да се тренира и провежда състезание.
Излитането а понякога и кацането се извършват от ръка, което се случва благодарение на високата тяговъоръженост на този тип модели снабдени с мощни свещови ДВГ.
България има престижни класации като отборното 6 място на Европейското първенство в Сърбия 2009г., така по единично - 4-о място на м.с.инж. Димитър Вълканов на Световното в Унгария 2010г допринесло и за крайното отборно класиране - 10 място на България в този клас.
Инж. Димитър Вълканов е роден в Елхово в семейство на лекари, завършва машиннно инженерство и печели Зелена карта за САЩ, където работи и живее със семейството си. Той пристига специално от щатите за да вземе участие в Световното първенство, което се провежда за първи път в България. Той заедно с м.с. инж. Любомир Дончев и Ромео Дончев, както и юношата Ивайло Захариев ще защитават честта на България.
Журито, което ще разрешава възникнали спорове и ще даде крайната оценка за провеждането на Световното е в състав:
България има престижни класации като отборното 6 място на Европейското първенство в Сърбия 2009г., така по единично - 4-о място на м.с.инж. Димитър Вълканов на Световното в Унгария 2010г допринесло и за крайното отборно класиране - 10 място на България в този клас.
Инж. Димитър Вълканов е роден в Елхово в семейство на лекари, завършва машиннно инженерство и печели Зелена карта за САЩ, където работи и живее със семейството си. Той пристига специално от щатите за да вземе участие в Световното първенство, което се провежда за първи път в България. Той заедно с м.с. инж. Любомир Дончев и Ромео Дончев, както и юношата Ивайло Захариев ще защитават честта на България.
Журито, което ще разрешава възникнали спорове и ще даде крайната оценка за провеждането на Световното е в състав:
Президент - г-жа Джо Халман от Великобритания.
Членове са Бохумил Вотипка от Чехия и Карл Плоцинс от Латвия.
Съдиите във всички класове са от чужбина с изключение на Петко Кичев от Бургас, който има опит от проведените досега Световни купи в България. Авиомоделисти от цяла България ще се включат като лица за технически контрол и хронометристи във всички класове.
Франция ни оказва неоценима помощ като ще ни изпрати 4 доброволци с опит в провеждането на такъв род състезания.
Членове са Бохумил Вотипка от Чехия и Карл Плоцинс от Латвия.
Съдиите във всички класове са от чужбина с изключение на Петко Кичев от Бургас, който има опит от проведените досега Световни купи в България. Авиомоделисти от цяла България ще се включат като лица за технически контрол и хронометристи във всички класове.
Франция ни оказва неоценима помощ като ще ни изпрати 4 доброволци с опит в провеждането на такъв род състезания.
Голяма помощ в подготовката ни оказаха г-жа Халман от Великобритания и Жан Пол Пере от Франция, както и Ингемар Ларсон от Швеция, които инспектираха и следяха подготовката на съоръженията и ни даваха безценни съвети.
Огромна роля за успешното реализиране на проекта Световно първенство 2012, изигра Решението на Общинския съвет на гр Пазарджик , което ни предостави терен за безвъзмездно ползване, върху който БФА построи със съдействието на фирма Сигма Строй и лично на собственика и г-н Ангел Палаозов пет нови писти.
Безценна помощ ни оказаха Кмета г-н Попов, Зам кмета г-н Петров, както и всички общински фирми под ръководството на г-н Стефанов.
Огромна роля за успешното реализиране на проекта Световно първенство 2012, изигра Решението на Общинския съвет на гр Пазарджик , което ни предостави терен за безвъзмездно ползване, върху който БФА построи със съдействието на фирма Сигма Строй и лично на собственика и г-н Ангел Палаозов пет нови писти.
Безценна помощ ни оказаха Кмета г-н Попов, Зам кмета г-н Петров, както и всички общински фирми под ръководството на г-н Стефанов.
При затревяването на новите писти при тези тежки условия (сухо и горещо време) бе извършен подвиг! Той се случи благодарение на биолога Петко Куртев, който със съвети и своя личен труд ръководи неуморно бригадата за поливане, торене и окосяване на терена.
Прекрасна нова вилка за Скоростните модели сътвори инж. Митко Гарабетов от фирма Филпласт Пловдив, който също изгради с неговите хора крайно необходимите метални конструкции обезпечаващи успешното провеждане на първенството. Негова и на Сотир Лазарков е заслугата за прекрасната маркировка на състезателните кръгове.
Благодарим и на всички доброволци,които се включиха със своя труд в довършителните работи.