Петер Солберг е легенда. 36-годишният норвежец е последният световен шампион преди ерата на Льоб.Той спечели титлата преди осем години, но все още е на шосето като живо доказателство, че времето на Томи Макинен, Карлос Сайнц и Маркус Грьонхолм не си е отишло безвъзвратно под натиска на всемогъщия Ситроен. След оттеглянето на Субару от Световния рали шампионат заради глобалната рецесия, Солберг избира да остане в най-елитната шосейна надпревара със собствен тим. "7 дни спорт" го завари в хотела му в Боровец на прибиране от сервизния парк. Солберг бе спечелил три етапа същия ден и бе в отлично настроение, макар и изтощен до крайност от карането и няколко часа работа над колата след това.
- Какви са впечатленията ви от Рали България?
- Етапите са много хубави и много трудни. Много е различно в сравнение с всяко друго асфалтово рали в календара. Това прави Рали България уникално. Много съм доволен и съм щастлив, че съм тук.
- Днес спечелихте три етапа...
- Наистина имахме ритъм и колата вървеше добре. Доволен съм и от третото място.
- Как ви се струва организацията на първото рали от световния шампионат в България?
- Всичко е перфектно. Мерките за сигурност също. Според мен бе правилно да се отмени етапът, на който публиката се разхождаше по пътя. Организаторите са свършили добра работа.
(на снимката: Солберг (дясно) с новия си навигатор Крис Патерсън)
- Харесва ли ви в България?
- Да. Боровец е много хубав курорт, но в момента няма много хора, тъй като не е време за ски. Но тук са отборите от Световния рали шампионат и има доста фенове. Хубаво е, че курортът посреща и други събития, а не само скиорите през зимата.
- Вие сте от Норвегия, карате ли ски?
- Разбира се, че карам. При това много.
- Имате ли някакви специални изисквания като рали звезда, когато сте на път?
- Трябва ни добра храна и добро място за спане. Всички от моя отбор работят много здраво и заслужават специално отношение.
- Направи ли ви впечатление колко много фенове в България имате?
- Да, има много хора в сервизния парк и отвън, носят шапки, фланелки... Имаме голяма подкрепа.
- Каква е разликата да караш за голям заводски отбор и да се опитваш да управляваш собствен тим?
- Бил съм в голям заводски отбор. Правиш много повече тестове, колата е по-добра. Има много повече стратегия, много повече хора и много повече пари. Но в края на деня ние все още смятаме, че можем да им се противопоставим. Не е лесно, но съм много доволен от мястото, до което съм стигнал. Заводският отбор си е заводски отбор, но няма много такива и се налага да правим това със собствените си сили.
- Отборът ви финансово обезпечен ли е?
- Имаме хора, които отговарят за всичко. За мен най-важното е да карам бързо. Имаме бюджет за годината и това е. Не повече.
- Значи не печелите от рали, но и не давате последните си пари за това. Оставате на нулата.
- Докато мога да карам кола, ще се радвам да съм на нулата. Бил съм в голям заводски отбор и имах голяма заплата. Сега нещата се промениха, но аз все още обичам да се състезавам.
- Не се ли чувствате като самотен воин срещу две огромни империи като Ситроен и Форд?
- Всъщност не ми пука. Правя си моето нещо и не ме интересува какво правят другите.
- Значи пилотирането не е професия за вас, а по-скоро диагноза?
- Да (смее се), това е моята диагноза.
- Колко дълго смятате да се състезавате?
- Докато имам страст и докато съм достатъчно бърз. И докато Кен е с мен (сочи мениджъра си Кен Рийс). В момента всички ние си прекарваме чудесно всяка секунда от Световния рали шампионат. Наслаждаваме се на пътуването, на хотела, на храната и обслужването тук. Състезаваме се. Ако не ни харесваше, нямаше да го правим.