Все повече стават гласовете в обществото против внесения от Валери Симеонов и колегите му от НФСБ проектозакон за промени в Закона за хазарта. С декларация по въпроса излезе и авторитетната Българска асоциация на комуникационните агенции (БАКА). Нейните експерти категорично оборват мотивите на вносителите и призовават да се проведе обществен дебат по въпроса.
От БАКА са категорични, че приемането на промените и забраната за реклама на хазарт ще доведе до тежки последствия за спортните клубове и медиите. "С добавянето на думите „и непряка“ в ал. 1 на чл. 10 на Закона за хазарта не само би довело до невъзможност хазартните оператори да рекламират в медии и да бъдат спонсори на спортни клубове, събития и културни прояви, което според самите вносители на законопроекта не би било в обществен интерес, но и ще бъде в пряка колизия с текстове от
Закона за хазарта, които продължават своето действие, а именно – чл.10, ал.2, т.1, т.2 и т.4, както и чл.10, ал.5 и свързаните с тези текстове административнонаказателни разпоредби в Закона за хазарта - от една страна законът ще забранява пряката и непряката реклама, а от друга страна ще се допуска обявяването на наименованията на игрите, търговската марка на организатора и тегленията на тиражите. С оглед на гореизложеното предлагаме предвидените промени в ал. 1 на чл. 10 от
Закона за хазарта за отпаднат, а волята на вносителите за ограничаване на рекламата на хазарт сред малолетни и непълнолетни да се постигне чрез добавяне на текст в Закона за здравето по модела на чл.55, ал.3 от Закона за здравето".
Експертите на БАКА считат още, че и в настоящия Закон за хазарта са предвидени необходимите мерки за това да не се допусне заблуда у гражданите, че "с участието в хазартни игри ще могат да решат лични или финансови проблеми или ще постигнат финансово благополучие, или приканва гражданите да участват в играта с обещания за големи печалби“. Нещо което е забранено и в сега действащия чл. 10, ал. 1 от Закона за хазарта.
"С други думи, основният проблем е в правоприлагането и липсата на достатъчно ефективни механизми съществуващото ограничение да бъде приложено към нарушителите на забраната. А предложеният законопроект също не създава законови гаранции, че ограниченията в областта на рекламата на хазартната дейност ще доведат до ефективното им прилагане. Нещо повече – мотивите към Законопроекта за хазарта №854-01-40/11.05.2018 , в този им вид не обосновават защо следва да бъдат отменени съществуващи законови текстове за ограничена реклама на хазартната дейност и за саморегулацията в областта на рекламата. В общата правна европейска рамка изпълнението на Стратегията за по-добра регулация става все по-актуално в работата на Европейската комисия и на националните регулатори в страните-членки. Това позиционира само- и ко-регулацията като важен елемент от общата по-добра регулация в Европа. За целта се предвижда, когато се обсъждат възможни решения за
изпълнение на политиките в една или друга обществена сфера, да се прилагат както регулаторни, така и добре конструирани не-регулаторни механизми.
Настоящата редакция на чл.10, ал.6 на Закона за хазарта е израз на модела на ко-регулация в рекламата, който бе въведен още през 2010 г. - в процеса на транспониране на Директивата за аудио-визуални медийни услуги (ДАВМУ) в Закона за радио и телевизия (чл. 73и чл.126 г). Този модел показа положителни практически резултати и разширяването му в специалните закони, какъвто е Законът за хазарта, осигурява разширяване на обхвата на приложение на общоприетите етични правила не само в електронните медии, но и във всички останали канали на комуникация, като външна реклама, печат, интернет и пр", се казва в становището.
От БАКА предлагат "да се инициира и проведе обществен дебат с участниците на пазара на реклама за необходимостта от промяна на настоящата регулаторна рамка в областта на хазартните игри, като Българската асоциация на комуникационните агенции е готова да предостави специалисти с богат опит, които да помогнат за намирането на онази конструкция, която максимално добре да защити обществения интерес".