„Няма нещо, което да обединява повече хората от националната кауза. Спортът не дели потребителите на таргети по доходи, религия, възраст и раса. В света има 2,2 милиарда християни, 1,08 милиарда мюсюлмани и 376 милиона будисти. А занимаващите се със спорт са много над 4 милиарда. Това показва, че спортната общност е най-голямата социална група в света.
Това заяви министърът на младежта и спорта Красен Кралев, по време на лекция, която изнесе в Националната спортна академия „Васил Левски“. Темата на форума бе „Спорт и бизнес. Как да увеличим продажбите чрез възможностите на рекламата в спорта“. Сред гостите в Аула „Максима“ на НСА бяха представители на бизнеса, спортни мениджъри, преподаватели и студенти от НСА и ръководители на спортни федерации. Пред аудиторията министърът изложи редица примери, базирани както на личния му 25-годишен опит в областта на маркетинга и на спортния мениджмънт, така и от световната практика, с които нагледно обясни, че и спортът, и бизнесът могат да печелят от партньорството си, предава пресслужбата на ММС.
„За целта обаче трябва да говорят на един език. Спортните клубове и спортните организации нямат достатъчни умения да се презентират пред частния бизнес. Много често говорят за „наливане на пари“, а бизнесът мрази да „налива“. Той инвестира и очаква възвръщаемост на средствата си. От друга страна, самите компании и специалисти по маркетинг нямат представа как да използват предимствата и възможностите на спортните звезди за маркетинговите си цели“, посочи Кралев.
Министърът извади статистика – сравнение сред топ 40-те компании в света и у нас по показател инвестиции в спорта. „Сред първите 20 в световен мащаб са предимно компании, занимаващи се с горива, автомобилно производство и електроника. Единствените две компании в първата 20-ка, които не инвестират в спорт са Apple, поради специфична политика за спонсорство и занимаващата се със стокиGlencore. От наша страна в челните 20 попадат холдинги и компании, чиято сфера на дейност включва фармация, строителство, търговия, енергетика, горива и земеделие, повечето от които също инвестират в спорта“, обясни министърът. От втората част на изнесените данни обаче стана ясно, че резултатите сочат точно обратното – в световен мащаб всички компании в топ 20 до 40 инвестират в спорта, докато у нас едва 6 компании са ангажирани със спортно спонсорство. „Това означава, че в България има голям недоразвит потенциал за спонсорски договори и инвестиции в спорта“, допълни министърът.
Сред гостите в НСА бе и Кубрат Пулев, който с интерес изслуша лекцията на министъра. Рекламата на камионите на Волво, в която той и брат му Тервел виртуозно управляват тежките машини с боксьорски ръкавици бе дадена от Красен Кралев като отлично реализирана кампания „business to business“. „Резултатът е достоен за учебниците по вирусна реклама – 20 000 гледания на клипа само в първия ден от качването му в интернет“, подчерта спортният шеф.
След лекцията представители на бизнеса попитаха Красен Кралев дали се мисли в посока за данъчни облекчения при спонсорство в спорта. „Това е тема, която много сериозно разглеждаме. Реализирането й обаче може да стане едва след много мащабно обществено обсъждане и задължително със санкция на министерството на финансите“, каза министърът на младежта и спорта.