1. Novsport
  2. Институции
  3. 22,4 млн. лева загуба за "Национална спортна база" ЕАД към 31 декември 2014 година

22,4 млн. лева загуба за "Национална спортна база" ЕАД към 31 декември 2014 година

В областта на възлагането на обществени поръчки са констатирани нарушения в някои съществени аспекти

22,4 млн. лева загуба за "Национална спортна база" ЕАД към 31 декември 2014 година

"Национална спортна база" ЕАД е с натрупана загуба от 22,4 милиона лева към 31 декември 2014 година, показва одит на Сметната палата. "НСБ" ЕАД е търговско дружество със 100 процента държавно участие в капитала. Министърът на младежта и спорта упражнява правата на държавата като едноличен собственик на капитала на дружеството. Сметната палата извърши одит на дружеството за периода от 01.01.2013 година до 31.12.2014 година, като той обхваща три области - управлението на дружеството, на имуществото му и възлагането на обществени поръчки.

При одита е установено, че дружеството намалява приходите си от 8,894 милиона лева на 7,964 милиона лева и увеличава разходите си за дейността от 13,002 милиона лева на 14,829 милиона лева през 2014 година спрямо 2013 година. Основна причина за увеличаването на разходите през 2014 година се дължи на отписването на парични средства от "Корпоративна търговска банка" АД в размер на 1,228 милиона лева. Годишният финансов резултат е отрицателен, годишната загуба за 2014 година нараства спрямо 2013 година от 4,252 милиона лева на 7,282 милиона лева.

Въпреки констатираната тенденция на финансова дестабилизация, дружеството не е финансово зависимо от кредитори, финансира се изключително за сметка на собствени средства. То е в ликвидно състояние, позволяващо своевременно и в пълен обем да изпълни своите краткосрочни задължения за сметка на текущите си активи, запазва финансовата си автономност и има нисък финансов риск. 

"НСБ" ЕАД има вземания от 3,435 милиона лева към 31 декември 2014 година. По време на извършване на одита са предприети действия за събиране на едни от най-значимите вземания, в резултат на което е постигнато следното: вземане от Българска федерация по волейбол за 131 хил.лв., от които остават за погасяване 51 хил. лв.; вземане от Българска федерация по тенис за 128 хил. лв., погасено на 20.02.2015 г.; вземане от ПФК Лудогорец 1945 ЕАД от 31 хил. лв. - погасено на 15.01.2015 г.; вземане от Българска федерация по бокс за 30 хил. лв. - погасено на 12.03.2015 г.; вземане от Сдружение "Софийски тенис клуб" за 28 хил. лв. - погасено на 26.02.2015 г.; вземане от "Карма Евентс" ЕООД за 23 хил. лв. - погасено на 13.05.2015 г. и др. Дружеството е предприело и действия за събиране на вземанията си по съдебен ред. 

Одитът също така посочва, че "НСБ" ЕАД работи в условията на неутвърдена Стратегия за развитие на дружеството и неодобрени бизнес програми - дългосрочни и годишни, в несъответствие с правната рамка и договорите за възлагане управлението на дружеството.

През одитирания период са извършени значителен брой промени в състава на Съвета на директорите, в структурата и в щатното разписание на длъжностите в дружеството, които са в съответствие с правната рамка и договорите за възлагане на управлението, с изключение на констатирани несъществени отклонения, а именно: две извършени промени в щатното разписание на дружеството, без предхождащи решения от Съвета на директорите; липса на утвърдени органиграми; и неактуализиран Правилник за устройството и дейността на "НСБ" ЕАД, в съответствие с извършените организационни промени. В дружеството са утвърдени редица вътрешни актове за изграждане на състоянието на Системата за финансово управление и контрол (СФУК), като са допуснати пропуски относно някои от елементите й. Липсва Етичен кодекс, Правилникът за устройството и дейността на "НСБ" ЕАД не е актуализиран в съответствие с организационната структура и няма назначен финансов контрольор през по-голямата част от периода. Състоянието на СФУК в изследваната област е добро, но тя не е достатъчно ефективна, тъй като липсват някои необходими и адекватни контроли, които да предотвратят допуснатите несъответствия. 

От проверените 45 договора за отдаване под наем на дълготрайни материални активи, 8 са сключени без да е спазен редът за отдаване под наем, предвиден в Правилника за реда за упражняване правата на държавата в търговските дружества с държавно участие в капитала. 

Сключването на договори със служители на дружеството за предоставяне под наем на жилища, както и на договори за наем в резултат на проведени търгове с тайно наддаване, е в съответствие с изискванията на правната рамка, с изключение на констатираните несъответствия, свързани с неспазване на съгласувателни процедури, липса на изискуема информация в решения на търговеца и заповеди за назначаване на комисия. 

По реда на пряко договаряне е сключен договор, съгласно който наемната цена е по-ниска от определената от лицензиран оценител начална наемна цена, и договор без разрешение на едноличния собственик на капитала за част от Дълготрайните матераиални активи (ДМА), което не е в съответствие с нормативни и вътрешни актове.

Не е извършван ежегоден анализ на възможностите за отдаване под наем на активи на "НСБ" ЕАД и предварителен контрол по процедурите за отдаване под наем, с което е създаден риск за незаконосъобразни действия във връзка с провеждане на процедури за отдаване под наем на активи на дружеството през одитирания период. Не са предприети действия за начисляване на неустойки (лихви), съгласно клаузи в договорите за наем във връзка с установени забавяния при плащането на наемни цени от наемателите.

В областта на възлагането на обществени поръчки са констатирани нарушения в някои съществени аспекти. 

През одитирания период не е извършвано възлагане на обществените поръчки, основано на планиране, съгласно изискванията на Вътрешните правила за провеждане на процедури по възлагане на обществени поръчки в "НСБ" ЕАД, действащи през по-голямата част от периода, с което е създаден риск за неправилна преценка на необходимостта от провеждане на процедури и поръчки и на вида им.

С решение на възложителя през одитирания период са открити 4 процедури за възлагане на обществени поръчки на основание чл. 16, ал. 8 от ЗОП. Две от процедурите, които са изключени от обхвата на одитната задача, са прекратени. При тях са налице съдебни спорове, приключили със съдебно решение. 

Проверени са две процедури за възлагане на обществени поръчки по реда на ЗОП, едната от които е завършила със сключване на договор, а другата е прекратена, поради невъзможност за финансирането й по причини, които възложителят не е могъл да предвиди. Установени са отклонения от нормативните изисквания: в законовия срок не е изпратена информация за един сключен договор до Агенцията по обществени поръчки, гаранциите за участие на участници в процедурите са възстановени след законоустановения срок, до участниците в една от процедурите не е изпратено уведомление за прекратяването й.

При проверката и анализа на сключени през одитирания период договори за доставки, услуги и строително-монтажни работи за нуждите на "НСБ" ЕАД, е установено незаконосъобразно сключване на договори, стойността на които е изисквала възлагане по реда и условията на ЗОП, но не е спазен приложимият ред. 

Състоянието на СФУК в областта на възлагането на обществените поръчки не е добро, тъй като в началото на одитирания период липсват писмено въведени контроли, а през останалата част от периода въведените контроли не са прилагани последователно.

Направени са значителен брой промени в структурата и щатното разписание на длъжностите, отговорни за провеждането и документирането на обществените поръчки. Това управленско решение показва, че няма добро разбиране за значението на СФУК в областта на обществените поръчки, поради което тя не е била ефективна. След закриването на длъжностите, пряко ангажирани с подготовката и провеждането на обществените поръчки, е сключен консултантски договор за предоставяне на консултации по конкретни заявки в сферата на обществените поръчки. Предметът на договора не покрива в достатъчна степен дейността по възлагане на обществените поръчки. 

В резултат на извършения одит Сметната палата дава 2 препоръки на министъра на младежта и спорта, в качеството му на едноличен собственик на капитала, 5 препоръки на Съвета на директорите и 2 препоръки на изпълнителния директор на "НСБ" ЕАД за подобряване дейността на дружеството.

Пощенска банка и Столична Община – Район Витоша стартират мащабно стратегическо партньорство за облагородяване на градската среда и подкрепа на образованието на децата и младите хора в района

Първи етап от дългосрочната програма на Пощенска банка за инвестиции в местните общности ще бъде 68 000 лв. за облагородяване на ключово градско пространство

Президентът на БФС Георги Иванов бе официален гост в Кипър

За честванията по повод 90-годишнината на Кипърската футболна федерация

Валери Божинов към младите: Не изпадайте в зависимости

Бившият национал проведе среща с Асоциация „Докосни дъгата“

Министър Глушков награди Изгряващата звезда при жените на Балканите в леката атлетика

Министърът на младежта и спорта бе официален гост на Балканската атлетическа гала в София

Министър Георги Глушков се срещна с представител на Върховния комисариат на ООН за бежанците в България

Двамата обсъдиха актуалните предизвикателства, пред които са изправени младите бежанци, и ролята на спорта като социален инструмент в процеса на интеграцията им

Върховен комисариат на ООН с благодарствено писмо към президента на БФС Георги Иванов

За организацията на футболния турнир "Ambassadors‘ League” 2024

Церемонията по откриването на Париж 2024 е струвала 100 млн. евро

Вижте какво още разкриха френските медии

ГЕРБ иска годишният бюджет за спорт да е поне 180 млн. лв.

Ето какви са плановете на ГЕРБ-СДС за развитието на спорта

ФИФА започва преговори за промяна на трансферния правилник

Централата разговаря със собствениците на клубове