1. Novsport
  2. Формула 1
  3. Кими Райконен: Винаги съм искал да стана рали пилот

Кими Райконен: Винаги съм искал да стана рали пилот

Формула 1 е скучна, политиката уби всичко, признава световният шампион от 2007 г.

Кими Райконен: Винаги съм искал да стана рали пилот

През новия сезон Кими Райконен ще смени Формула 1 със световния рали шампионат (WRC). 30-годишният финландец напусна Ферари, след като Скудерията привлече Фернандо Алонсо. Сега Ледения, както е известен Райконен, ще кара за втория отбор на Ситроен - Ситроен Джуниър Тим.

- Кими, какъв беше първият рали автомобил, който помните?
- Форд Ескорт. Беше на брат ми. Естествено, като примерен финландец, гледах стартовете по телевизията още от малък. Най-много харесвах Ари Ватанен и Юха Канкунен с Пежо 205 Т16. Първото рали, което посетих на живо, беше през 1991 и тогава Канкунен спечели с Ланча.

- Можете ли да определите някой от рали пилотите като герой от детството ви?
- Не, аз нямах такива. Бях фен на спорта, не толкова на пилотите. Когато бях малък, Канкунен беше пилот от световна класа и можеше да ми бъде идол. Скоро се срещнахме. Той все още има Пежо 205 и Ауди Куатро от 80-те. Пази си ги вкъщи и даже може да ми ги даде назаем, ако го помоля учтиво.

- Неизбежно ли беше напускането на пистата?
- Винаги съм искал да се пробвам във WRC, но влязох във Формула 1 много бързо (б.а. - Райконен е на 21 г., когато дебютира за Ред Бул Заубер в Гран при на Австрлия през 2000 г. и завършва 6-и). Беше трудно да се оттегля след това и просто трябваше да се примиря. Не получих шанс за изява до Рали Финландия през миналата година. Иначе мисля, че опитът във Формула 1 ще ми помогне като рали пилот.

- Не е ли малко неблагодарно да кажете, че през тези 9 г. просто сте чакали удобен момент, за да станете рали пилот?
- Просто така премина кариерата ми. Сега е точният момент да се опитам във WRC, а около мен са правилните хора и правилната кола. Наистина преговарях с друг отбор от Формула 1, но не успяхме да се разберем на 100%. След това от Ред Бул дойдоха и ми предложиха да стана рали пилот. Почувствах, че това е правилното решение.

- Повечето пилоти като вас просто биха си купили един рали автомобил и биха го карали за собствено удоволствие. Вие обаче влизате в Ситроен и ще се борите с най-великия рали пилот Себастиен Льоб. Няма ли да ви е трудно?
- Определно това е най-голямото предизвикателство в живота ми. Започвам от нулата. Но искам да опитам. Трябва да опозная колата, състезанията, да се науча да работя с навигатора ми (б.а. - Кай Линдстрьом). Всичко е ново. Нямам търпение да започнем. Трябва да участвам в състезания, за да видя на какво ниво съм. Извън това - все още мога да си подкарам личния си рали автомобил из горите.

- Когато участвахте в Рали Финландия миналата година, всичко беше много професионално.
- Ако искаш наистина да направиш нещо, трябва да го правиш с най-добрите. Колата ми беше подготвена от отбора на Томи Макинен, тези момчета са супер професионалисти. Разбира се, тук работата е по-малко, отколкото във Формула 1. Във WRC пилотът е по-важен, отколкото в F1, но най-добрият пилот може и да не спечели, ако е с лоша кола. Именно заради това исках да опитам с опитен навигатор, така че поне един от двамата в колата да знае какво върши.

- Влизането във WRC не ви ли напомня за дебюта във Формула 1 през 2000 г.?
- Да, усещам отново младия Кими в мен.  Колата за WRC е по-трудна от тази, която карах в Рали Финландия миналата година. По-мощна е и е 10 пъти по-добра за пилота. Сега ще мога да се спасявам от критични ситуации. Докато с ФИАТ веднъж излезеш ли от трасета, всичко приключва.

- Напомняте ни за това, че отпаднахте. Какво се случи?
- Обърнах колата, но не защото карах прекалено бързо! Точно обратното. Автомобилът вече бе тръгнал да излиза и се опитах да го върна. ФИАТ не беше най-бързата кола, нито най-стабилната. При един ляв завой изпуснах най-добрата линия може би с 2 м и се обърнахме.

- Толкова ли лошо бе положението?
- Карах само с очите си, не с ушите. А в рали състезание трябва да внимаваш на 100% и да слушаш най-вече какво казва навигаторът.

- И това ще трябва да учите.
- Да. Самото каране няма да е такъв проблем. Ако познаваш специалните етапи, едва ли ще има големи трудности. Основното нещо, с което изоставам от останалите, е, че познавам само Рали Финландия. С останалите тепърва ще се запознавам.

- Кога за първи път претърпяхте инцидент с кола?
- Бях на 14. Подкарах ладата на брат ми. Имаше 3-километрова писта близо до къщата ни. Маркус Грьонхолм (б.а. - двукратен световен шампион във WRC) също тренираше там. Прекалих със спирачките и се завъртях 2 пъти.

- Брат ви Рами бе считан за голям талант. Състезава ли се все още?
- Не, сега той е семеен човек. Преди години бе подгласник на Мико Хирвонен, който сега е втори след Льоб.

- Ще се състезават ли и племенниците ви?
- Абсолютно! Те са само на 3 и 4, но вече карат картинг. Аз им купих АТВ.

- Очаквате ли катастрофи през 2010?
- Разбира се. Всеки прави грешки, а сгрешиш ли в този спорт, това почти сигурно значи, че ще разбиеш колата. Дори пилоти като Яри-Мати Латвала и Хирвонен са се обръщали, преди да спечелят първите си ралита. Единственият, който не го е правил, е Льоб. Той е изключение.

- На коя настилка ще се чувствате най-добре?
- Бях много бърз на чакъл, но на макадам сигурно ще съм още по-добър. Най-трудно ще е на сняг.

- Какви резултати очаквате?
- Първите състезания ще са трудни. Докато обаче не видя колко бързи са конкурентите, няма да правя прогнози. Сигурен съм, че няма да се справя с четиримата най-добри - Льоб, Сордо, Хирвонен и Латвала.

- Кой е най-добрият ви момент във Формула 1?
- Там всяка обиколка е повече или по-малко еднаква. По-трудно е, ако вали, но иначе всичко се превръща в рутина, доскучава понякога. В рали шампионатът всеки завой, всеки хълм може да те изненада. Трудно ми е да избера определен момент от тези 9 години.

- Болидът на Ферари през 2009 не бе много добър. Джанкарло Фисикела се измъчи, когато трябваше да замести Фелипе Маса. Да не споменаваме Лука Бадоер.
- Колата не беше зле. Просто нямаше достатъчно сцепление. Беше трудна, но харесвам повече колата от 2009, отколкото тази от 2008. Не бях толкова зле. Все пак тази кола върна Фисикела с 10 години назад!

- Във Формула 1 има механици, а в рали шампионатът понякога се налага пилотът сам да работи по колата. Можете ли да се справите?
- Ще ми бъде забавно. Във Финландия винаги сам съм ремонтирал колите си. Като бях малък, поправях и велосипеда си. Няма нищо лошо да си поизцапаш ръцете.

- Нарочно ли поддържахте имиджа на Ледения, за да оцелеете във Формула 1?
- Не. Ледения идва от преди много години. Във Формула 1 политиката застава на пътя на забавлението. Атмосферата в рали шампионата е много по-добра. Тук е важно какво прави пилотът, а не кои интереси изпълнява.

- Вие сте звезда във Финландия, а сега влизате в националния спорт - ралито. Сигурно няма да смеете да излезете по улиците на Хелзинки?
- Не ми пука. Не може да стане по-лошо. Свикнал съм.

- Кое е любимото ви нещо през почивката?
- Снегоход. Обичам да обикалям Лапландия с приятели.

- Какво прави една кола добра?
- Пространството.

- Кой беше последният спорт, който опитахте?
- Катерене. Миналата година моят фитнес инструктор ме посъветва да опитам. Беше забавно.

- Кой ще спечели купа "Стенли"?
- Сан Хосе Шаркс.

- А кой ще стане олимпийски шампион по халфпайп?
- Ще стискам палци за финландците, но ще им бъде трудно да бият Шон Уайт.

- Кой ще е следващият рали шампион?
- Льоб или Хирвонен. Льоб.

- Мото GP?
- Промени ли се нещо там? Не. Тогава Валентино Роси.

- Формула 1?
- Тук е трудно. Не знам какви са плановете на Ферари. Мерцедес ще има добра кола, както и Макларън. Ред Бул също са силни. Така че ще прогнозирам за този, когото аз харесвам: Себастиан Фетел. Той е много практичен.

- Ще гледате ли Формула 1?
- Ще гледам всяко състезание по телевизията. Сигурно ще отида на Гран при на Монако. Във всеки един момент мога да се завърна във Формула 1. Случват се обаче много лоши неща. Големите компании се оттеглят... Нека да поговорим за това след 1 година.

- Да погледнем към бъдещето. Какво ще значи една титла във WRC?
- Повече от тази във Формула 1. Все пак едва сега започвам и ме чака много работа, докато стигна дотам.

- Никой досега не е печелил двете титли.

- Това също прави ситуацията интересна.

Верстапен с четвърта поредна титла във Формула 1

Макс Верстапен си гарантира четвъртата си поредна световна титла във Формула 1, след като завърши на петата позиция в надпреварата за Гран При на Лас Вегас

Ръсел грабна полпозишъна във Вегас с летяща обиколка

Британецът пребори Сайнц с по-малко от една десета

Норис: Не бях готов да се боря за титлата този сезон

Британецът в един момент беше реален претендент за първото място

Отборите във Формула 1 нападнаха Ауди

Немският концерн официално ще станат част от решетката през 2026г.

Верстапен: Формула 1 вече не е забавна

Световният шампион не е доволен от глобите за неприлични реплики от пилотите

Макс Верстапен иска да пропусне шоуто в Лондон

Пилотът на Ред Бул многократно е показвал, че е против лъскавите събития във Формула 1

Карлос Сайнц ще кара за "Уилямс" на тестовете в Абу Даби

Испанският пилот ще започне да работи отрано с бъдещия си отбор във Формула 1

Монако преподписа договора си с Формула 1

Емблематичното състезание за Голямата награда на Монако ще остане в календара на Формула 1 поне до 2031 година

Чеко Перес отхвърлил две оферти, за да остане в Ред Бул

Мексиканецът ще кара за австрийския тим и през 2025 година