3 милиона годишно ще губи държавното тото у нас, ако се приемат поправките в Закона за хазарта, които забраняват и непряката реклама на фирми и игри на късмета, продажбата на лотарийни талони в търговските обекти, съобщаване на резултати и печалби.
Това сочат изчисленията на финансови експерти. Според тях забраната за рекламиране на тотото и щастливците, които са спечелили от него, ще доведе до най-малко 10% спад в приходите. А това буквално може да "счупи" бюджета за българския спорт тази година.
В момента Българският спортен тотализатор (БСТ) има годишни приходи от около 100 млн. лв. От тях Министерството на младежта и спорта получава 27%. Останалата част от средствата му са от държавния бюджет. Поради тази причина спортното министерство е единственото у нас, което няма предварително фиксиран годишен бюджет, а зависи от приходите на БСТ.
За разлика от останалите хазартни игри, държавната, чрез БСТ, има задължение да подпомага спорта чрез отчисления. При намаляване на приходите на тотото ще намалеят и парите, които спортното ведомство получава от него. Това ще се отрази и върху средствата за спортните федерации. Така в средата на годината вероятността бюджетът за спорт да не издържи е реална.
Това е така, защото парите вече са разпределени в спортните федерации съобразно предложените от тях планове, а оценка на риска не е правена. 2019 г. пък е особено важна година, защото е предолимпийска, в която ще се атакуват квотите за летните игри в Токио, а тогава българският спорт ще е с по-малко средства.
Очакванията за силно представяне ще претърпят песимистични корекции. Най-силно ще пострада развитието на младите спортисти, защото ММС полага усилия да насочи приоритетно средствата от тотализатора за подкрепа на спорта при подрастващите.
Частните компании, които не са длъжни да правят отчисления за спорта, но пък спонсорират спорни таланти или клубове, значително ще намалят подкрепата си, ако поправките минат. Защото промените в Закона за хазарта удрят най-вече тях.
С остри позиции срещу предлаганите промени в закона за хазарта излязоха вече най-голямата работодателска организация, Асоциацията на българските радио и телевизионни оператори (АБРО), в която влизат най-големите телевизии, Българският футболен съюз и няколко от родните клубове.