Икономическата криза и поевтинелият петрол удрят тежко по "зелените" автомобили. Апетитът на американските потребители за хибридни автомобили, който само преди година изглеждаше неутолим, започва да се изпарява под двойния удар на кредитната криза и на рязко падналите цени на петрола. При новата икономическа ситуация повечето домакинства в Щатите са принудени да орежат бюджетите си, най-често за сметка тъкмо на грижата за околната среда.
Тази неочаквана тенденция поставя под нови съмнения бъдещето на автомобилни производители като Toyota, General Motors, Ford и Honda, които в последните години инвестираха мащабно в разработването на нови хибридни технологии. Тя вече подтикна някои шефове от автомобилния бранш, включително главния изпълнителен директор на Ford Алън Мълали, да призоват политиците към немислимата доскоро идея за увеличаване на акциза върху горивата. Според тях това е единственият начин да се окуражат хората да пестят петропродуктите.
През ноември продажбите на хибриди в САЩ са паднали с 53 на сто на годишна база - доста повече, отколкото е общият спад на автомобилния пазар (37 на сто). Данните за декември, които още не са публикувани, ще потвърдят тази тенденция, обяви компанията за пазарни проучвания Autodata.
"Това е съвсем логично - колкото по-ниски са цените на горивата, толкова по-трудно е да се решите да платите значително по-високата цена на хибридния двигател", обяснява Джордж Пипас, експерт по продажбите във Ford. В повечето случаи хибридните автомобили струват поне с 4-5 хил. долара по-скъпо от еквивалентите си с класически двигател с вътрешно горене.